2 dagen,Tisdag

hej alla!

Det var en kort dag idag,jag hade bara historia,engelska.

Vi skulle ha matte men matteläraren var borta,så istället för matten spelade jag volleyboll med en tjej i klassen,hon heter Anna.
Vissa var bara inne och andra spelade fotboll,man fick inte gå hem.

Imorgon så börjar vi 8:15 och slutar 12. Inte så jobbigt men jag måste senast vakna 6.00 !

Efter skolan var jag med Anna,nu ska jag åka med mina föräldrar till schwedenplatz (schweden betyder förresten sverige på svenska).
Ett tips om du vill äta på en resturang eller ett cafe så är schwedenplatz ett bra ställe att åka till.Det finns många resturanger där,ett fantastisk cafe!

Har varit på några ställen sedan jag kom hit.Promenerade i en fantasisk park med mina förädrar.Det är ett stort slott där som heter schönbrunn,det är berömmd eftersom det byggdes som bostad för kejsarinan Eleonora Gonzaga 1638-1643. 

Schönbrunn Palace är den största och en av de viktigaste och mest besökta kulturella tillgångar i Österrike. Slottet och den 160-tunnland park sedan 1996 är ett UNESCO världskulturarv . En huvudattraktion i parken är den äldsta existerande djurparken i världen, Wien Zoo.

Vi var även i centrum i wien,vi var inte direkt i affärer men vi kollade i swarovski (det är en smyck affär). Dom har fantastiska kristall smycken,"figurer" av kristaller. Swarovski är ett österikiskt smyckaffär.

Jag åt även Mozartkugel!
Efter första bad jag om att köpa fler,haha.
Mozartkugel är en choklad pralin med marsipan och choklad.

Ett till tips till dig om du kommer till Wien,pröva deras choklad,tårtor(alltså efterätter).
Österrike samt schweiz,tysklands efterätter är så goda! 

Tack för at du läste min blogg!

<3 <3 <3






Kommentarer
Postat av: Sofia

Du verkar ha det roligt Nora! :)

2011-05-09 @ 19:46:03
URL: http://praosofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0